בדיקות הריון להתפתחות העובר

כל אישה שעוברת הריון עוברת תקופה מאוד עמוסה ומלאת רגשות מעורבים. מצד אחד שמחה גדולה והתרגשות מהבאת ילד לעולם ומצד שני דאגה רבה לשלום העובר. ההתפתחויות המדהימות בתחום הרפואה במשך השנים הביאו לכך שהיום ניתן לקבל מידע מפורט מאוד על התפתחותו של העובר באמצעות בדיקות הריון שונות. כל אישה עוברת מעקב הריון צמוד לבדיקת התפתחותו התקינה של העובר.

מעקב ההריון בישראל הוא הקפדני בעולם. אין עוד מדינה בעולם המערבי שבה אישה הרה עוברת כל כך הרבה בדיקות הריון.

מעקב ההריון מורכב מבדיקות שגרתיות אצל מגוון מטפלים וכן מבדיקות פחות נפוצות, שמתקיימות בעקבות המלצות רפואיות שמתעוררות בהתאם לתוצאות שמתקבלות.

כאשר אישה נכנסת להריון היא מתחילה את המעקב אצל רופא הנשים שלה, שמנחה אותה לכל אורך התקופה. במהלך ההריון כל אישה עוברת בדיקות דם במעבדה, בדיקות פיזיות אצל אחיות הריון (שקילה, בדיקות שתן וכו’), בדיקות אולטרסאונד ועוד. מטרתן של כל הבדיקות הן לוודא את המהלך התקין של ההריון ושל התפתחות העובר. בהתאם לתוצאות המעקב, מחליט הרופא המטפל על הצורך בביצוע בדיקות הריון נוספות.

בדיקות לאיתור תסמונת דאון

אחד מהדברים החשובים ביותר במהלך ההריון הוא מעקב צמוד על מנת לוודא שלא מתפתחים מומים גנטיים בעובר. החשש המוכר ביותר הוא מהתפתחות של תסמונת דאון. חלק גדול מבדיקות ההריון מוקדשות לניסיונות לאתר תסמונת דאון. כאשר מתפתח עובר עם תסמונת דאון ההורים צריכים לקבל החלטה קשה האם להמשיך את ההריון ולכן הבדיקות הללו מאוד חשובות. ככל שמאתרים מוקדם יותר, קל יותר לקבל את ההחלטה.

הבדיקה הראשונה שעוסקת באיתור תסמונת דאון היא בדיקת שקיפות עורפית. בבדיקה זו נבדק עובי הנוזל שנמצע בעורפו של העובר והוא יכול לתת אינדיקציה לקיומה של בעיה. בנוסף ובמקביל, מתבצעות בדיקות סקר ביוכימיות שמגדירות את הסיכון לתסמונת דאון על ידי בדיקה של חלבונים מסוימים בדם האם. היה ותוצאות הבדיקות המוקדמות מצביעות על חשש להתפתחות של תסמונת דאון, מופנית האישה לביצוע בדיקת סיסי שליה. בדיקה זו היא בדיקה פולשנית ובעלת סיכון לאם ולעובר בדומה לבדיקת מי שפיר ולכן לא ממהרים לבצע אותה, אלא אם יש בכך צורך רפואי מובהק.

בדיקות הסקר הביוכיומיות מבוצעות גם בשליש השני להריון ושקלולן עם תוצאות השקיפות העורפית וסקר השליש הראשון מובילה להחלטה האם לבצע בדיקת מי שפיר. לקיחת דגימת מי שפיר מהעובר היא הדרך היחידה לקבל תוצאה ודאית באשר לקיומה של תסמונת דאון.

כפי שהוזכר קודם לכן, מדובר בבדיקה בעלת סיכונים לאם ולעובר ולכן היא מתבצעת רק כאשר הוכח צורך ודאי בכך. אחד הגורמים שמשפיעים על ההחלטה לביצועה, בנוסף לתוצאות הבדיקות האישיות, הוא גילה של האישה. מחקרים הוכיחו קשר ישיר בין גילה של האם להתפתחותה של תסמונת דאון- ככל שהאישה מבוגרת יותר, כך גדל הסיכוי להתפתחות של התסמונת. לכן ההמלצה הגורפת של משרד הבריאות היום היא כי כל אישה הרה מעל גיל 35 תעבור בדיקת מי שפיר.

 בדיקת דם במקום מי שפיר

הסיכונים בבדיקת מי שפיר הביאו לכך שמשאבים רבים הושקעו בפיתוח בדיקה שתהווה תחליף ראוי אליה. בשני האחרונות חוקרים הצליחו לפתח בדיקת דם חדשנית לאיתור תסמונת דאון. מחקרים הוכיחו כי ניתן להפיק מידע גנטי של העובר באמצעות דם האם וכך פותחה בדיקת דם מיוחדת שמסוגלת לאתר תסמונת דאון בוודאות של 99%. חשוב לציין שבדיקה זו עדיין מוגדרת כחדשה ואינה חלק מסל הבריאות ולכן יש לבצעה באופן פרטי. בדיקה זו יכולה למנוע את ביצוען של בדיקות מי שפיר רבות. היה ומתקבלת בבדיקה תוצאה תקינה, ניתן לוותר על ביצוע הדיקור, אך אם מתקבלת בה תוצאה חריגה, מופנית האישה בכל זאת לביצוע מי שפיר על מנת לבל תוצאה מדויקת במאת האחוזים ולקבל לפי החלטה על המשך ההריון.